Stichting Centraal Informatie Systeem
Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS) is voor verzekeringsmaatschappijen een onmisbare informatiebron. Maar bij verzekeringnemers is het CIS minder bekend. Alleen als een aanvraag voor een verzekering is afgewezen vanwege een CIS-melding, weet een consument vaak pas van het bestaan van het CIS. Echter, men kan altijd inzage opvragen van eventuele registraties bij het CIS.
Wat is het CIS?
Het CIS werd ruim 40 jaar geleden opgezet door een aantal verzekeringsmaatschappijen omdat er behoefte was aan een centrale database waarin schadeclaims en pogingen tot fraude konden worden geregistreerd. Voor die tijd kon men makkelijk een schade bij meerder maatschappijen claimen omdat er geen overzicht was.
Momenteel bevat het CIS meer dan 16 miljoen registraties, van claimmeldingen en rijontzeggingen tot fraudemeldingen. Jaarlijks worden er miljoenen bevragingen gedaan bij het CIS door de aangesloten maatschappijen. Hierdoor kunnen zij, bij een aanvraag van een verzekering, beter inschatten wat de risico’s zijn. Claimmeldingen blijven maximaal vijf jaar in de CIS-databank staan. Fraudemeldingen in het zogenoemde Extern Verwijzingsregister kunnen er tot maximaal acht jaar in staan.
Daarentegen, wordt door consumenten jaarlijks maar zo’n 70.000 keer een verzoek ingediend om inzage te hebben in hun gegevens. Terwijl iedereen het recht heeft om inzage te hebben in de eventuele registraties in het CIS. Niet alleen om te weten wat er staat geregistreerd, maar ook of dat klopt. Staan er fouten in een registratie, dan heeft een consument altijd de mogelijkheid hier een correctie voor aan te vragen bij de verzekeringsmaatschappij die de claim heeft laten registreren bij het CIS.
Daarnaast kan het opvragen van een overzicht ook handig zijn bij de aanvraag van een nieuwe verzekering. Zeker als er aangegeven moet worden of er, in het verleden, schades zijn geweest.
Opvragen van gegevens bij het CIS
Alleen een verzekeringnemer zelf kan zijn of haar gegevens opvragen. Belangrijk is hierbij dat bij een aanvraag voor inzage alle woonadressen van de afgelopen acht jaar worden opgegeven. Dit heeft er mee te maken dat een schaderegistratie vaak aan een adres is gekoppeld. Wordt een adres dus niet vermeld bij het verzoek van inzage dan is het overzicht mogelijk niet volledig.
Mocht jij hier vragen over hebben, neem dan gerust contact op met onze adviseurs. Zij helpen je graag.